2008. február 9., szombat

Byungki Hwang

Korea és Japán a több ezer éves kínai zenekultúra megőrzői, konzerválói. Míg születési helyén mára elsorvadt az ősi udvari zenekultúra, addig Korea és Japán másfél-kétezer éve sajátjaként őrzi és tartja életben.
A gayageum valószínüleg a legismertebb tradicionális hangszer Dél-Koreában. A hagyomány szerint a 6. században tervezték kínai mintára, de az újabb kutatások szerint úgy 5-600 évvel korábban tűnt fel. A hangszer természetesen rokona több kelet-ázsiai citerafélének is, közülük a kínai guzheng és a japán koto a legközelebbi hozzátartozók. Mindegyik távol-keleti citerának több nagyszerű mestere van, de én csak egyiküket tartom megkerülhetetlennek.
Byungki Hwang (1936-) a koreai tradicionális zene egyik vezető zeneszerzője, előadója és tudora. Stílusa páratlan, a hagyományosabbtól az avantgardig terjed. Számos díj és magas rangú cím birtokosa, de ami számomra fontosabb: valóban kiváló lemezek állnak a háta mögött. Ezek java letölthető (128 kbps). Érdemes letölteni és meghallgatni a Tea Music sorozatot is, aminek első darabján a mester is közreműködik, de nem csak ő emlékezetes a tematikus kompiláció-sorozat előadói közt.
"Mr. Hwang darabjai a misztikus ihletésű akvarellek zenei megfelelőinek tűnnek. Képes zeneileg érzékeltetni az áttetszőség fogalmát a hangok finoman szőtt hálóival, melyeket a rendkívül érzékeny pengetéseivel teremt." - The New York Times
"Hwang kifejlesztett egy félreérthetetlenül kortárs hangzást, amit a koreai történelemben gyökereztetett. Munkái könnyedén és zökkenőmentesen mozognak a királyi eleganciától a samanizmus erőteljesebb energiájáig." - Joseph Celli