2008. január 2., szerda

Insect Musicians & Songs Of Byzantine Flowers

A közelmúltban egy olyan lemez hullott az ölembe, ami több, mint 10 éve már, hogy felkeltette az érdeklődésemet, de megismernem ezidáig valahogy mégsem sikerült. Nos, Graeme Revell The Insect Musicians (1986) lemeze valóban olyan kíváló, mint amilyennek akkor, '95-ben elképzeltem. A különleges lemez dalai kizárólag rovarok (számszerint 25, különböző kabócák, sáskák, szöcskék, tücskök, legyek, darazsak, lepkék, szúnyogok stb.) keltette hangokból (ciripelés, cincegés, rágás, repülés, rajzás, udvarlás hangjai stb.) lett gondos munkával összeszerkesztve. Az albumot igazán nagy kár volna csupán egyfajta kuriózumnak tekinteni, ugyanis tényleg nagyon jó. Nálam idővel méltó párja lehet nagy kedvencemnek, a Zamia Lehmanni: Songs Of Byzantine Flowers (1986) lemeznek.

Graeme Revell ma elsősorban remek filmzenék (Holló, Sin City...) szerzőjeként ismert, de volt egy nem egészen 10 éves korszak, amikor a legendás SPK zenekar egyetlen állandó tagjaként sokkal mélyebb nyomot hagyott a modern kísérleti zenék kollektív tudatalattijában. A '79-es alapítású csoport a korai nyers industrialtól (az egyik legelső formáció volt, amit industrialnak nevezhetünk) haladt az ambientbe hajló kísérletek és szintipop slágerek (pl. Breathless) felé, útközben nem egy "átmeneti" szerzeményt (pl. Metal Dance) hagyva maga után.
"A Zamia Lehmannit néhány kritikus az év legjobb "keleti" munkájának minősítette, pedig legalább annyi klasszikus és nyugati hatás érezhető rajta. Az új-zélandiakat, mint ami én is vagyok 200 éve idedobták és a letelepedők mindent el akartak felejteni abból a kultúrából, ahonnan jöttek. Jelenleg Ausztráliában lakom, ami majdnem Dél-Kelet Ázsia és az SPK fele kínai születésű, ezért úgy gondolom az album létrehoz számunkra egy olyan kultúrát, amely eltér mind az európai, mind a keletről érkezett örökségtől. Egyik kedvelt rész számomra, amikor a Fairlight-ban egy ősi ausztrál hangszeren, a didgeridoo-n játszom. Ez sokkal inkább emocionális album, mint amit valaha is csináltam. A "bizánci" motívum az új kezdési pontok metafórája, a jövőhöz vezető kulcs az új kiindulási pontok keresésésben rejlik, egy stílusnál, vagy gondolati keretnél nem szabad megragadni."



Graeme Revell official
Graeme Revell – Filmzene.net
Graeme Revell – imdb.com

SPK archive SPK – Wikipedia
Early SPK concert photos by Philippe Carly

Lafcadio Hearn: Insect Musicians, from Exotics and Retrospectives, 1898