2009. május 29., péntek

Mike The Athens



Mike The Athens Jondixhoz hasonló stílusban mozog, mint tetováló. A Jondix által kezdeményezett Mahashakti tagja. A Mahashakti célja napjaink spirituális tetoválásainak életben tartása és támogatása. Mike imádja a tibeti és japán motívumokat és remekül is tudja használja azokat. Újabban együttműködik a floridai Sacred Sutra néven futó ruházati kompániával, és ha alkalma nyílik rá, szívesen fest falra – lehetőleg sok fekete és arany festéket használva.


2009. május 27., szerda

Jondix



Jondix azon kevés tetoválók közé tartozik, akik lehetőleg csak tibeti, indiai és távol-keleti mintákkal dolgoznak (bár ő az összetett geometriai mintákat is nagyon bírja, így azokkal is szívesen foglalkozik). Jondix a tetováláson túl fest, korlátozott példányszámú tattoo-mintakönyveket készít orientális mintáival, és gitározik a barcelonai Eight Hands for Kali nevű doom metal bandában (a zenekar valójában a Great Coven egyfajta transzmutációja – csak az énekes más). Az Eight Hands for Kali egy nyers, old school doom, alkalmi pszichedelikus kitérőkkel és állandó tantrikus háttérrel. Első lemezük, a félórás Mount Meru EP, egy teljesen korrekt doom/stoner lemez. A 2007-es Himalayan Necromantia egyetlen 55 perces tételből áll. Súlyos darab.



2009. május 22., péntek

From Delos to Delphi



Előkerestem, feldolgoztam és Picasa-ra feltöltöttem a négy évvel ezelőtti görögországi utazásunk képeit. Az út célja elsősorban Apollón, a rend és mérték istenének két legfontosabb kultuszhelyének felkeresése volt, de Délosz és Delphoi között Athén, Mükonosz és a Szunion-fok is útba esett.




A görög mitológia szerint Délosz, a kopár, élettelen kis sziget volt Apollón és Artemisz születésének helyszíne. Elsősorban ezért volt a hely a hellén világ szakrális központja i.e. 900 és i.sz. 100 között. Jelentősége később sem sokat csökkent. A szigetet ellepték a szentélyek és a zarándokok. Peiszisztratosz egy rendelete, majd egy delphoi jóslat miatt a szigetet megtisztították az eltemetett halottaktól, és elrendelték, hogy senki sem születhet vagy halhat meg a szent szigeten. Délosznak ma nincs állandó lakosa, és nem lehet a szigeten éjszakázni, így részben még ma is élnek a szabályok; nullára csökkent a születés lehetősége és minimálisra a halál esélye. Ma az egész sziget egyetlen összefüggő régészeti terület végtelen számú impozáns rommal és nagyon kevés hűsítő árnyékkal.



Delphoi az Apollón-kultusznak egy másik, nem kevésbé fontos helyszíne. Apollón itt, a Parmasszosz-hegy lejtőjén ölte meg Püthont. Az aktus helyén emelték azt a templomot az isten tiszteletére, ahol aztán Püthia, a homályos jövendöléseket mormoló orákulum praktizált. Innen került elő a delphoi kocsihajtó (Heniochos) néven ismert szobor. Egyike azon kevés ókori bronzszobroknak, amelyek túlélték – rendszerint föld vagy víz alatt – azokat az évszázadokat, melyek elpusztítottak, beolvasztottak, "újrahasznosítottak" minden bronzból öntött tárgyat, hogy anyaguk fegyverként születhessen újjá. Az i.e. 475-ös születésű szobor az ún. "szigorú stílusban" készült a korai és az érett klasszikus kor közötti átmenet idején. Szerintem az ókori világ egyik legszebb, leghatásosabb szobra. Nem csoda, hogy Hamvas Béla nem ragad meg a szobor puszta szépségénél, művészi nagyságánál; ennél ő sokkal többet lát a kocsihajtóban.

2009. május 14., csütörtök

Kuan Yin



Kris Kuksi műtermében a hátom mérget nem ritkán idéző, enyhén apokaliptikus, de mindenképpen szürreális kreatúrák sorában egy bódhiszattva tűnt fel, mégpedig Kuan Yin, a könyörület és együttérzés bódhiszattvája. Körülötte a kizökkent világ és annak tévelygő vándorlényei. Egészen remek!

2009. május 12., kedd

Yama Camera

Wayne Martin Belger a Camera Obscura (magyarul lyukkamera) megszálottja. Lenyűgöző munkái sosem csupán egyszerű kamerák, de nem mellékes, hogy gépei valóban funkcionálnak, és csakis a velük készített képekkel válnak teljessé a műalkotások. Emberi koponyát már másodszor használ kameraként. Korábban Third Eye néven készített kamerát egy 13 éves lány 150 éves koponyájából. Ezúttal egy tibeti láma által megáldott koponya az alapanyag (állítólag az 500 éves koponya egykor egy tibeti szerzetesé volt). Szebb talán lehetett volna, érdekesebb nemigen.
Yama a buddhizmusban és a hinduizmusban a holtak bírája, a halál ura. Alakját gyakran indokolatlanul - s indokolatlan formában – kötik össze a Shmashana Adhipati (Chitipati) párossal, és talán ezért (vagy nem), a kamera inkább idézi a temetők dicső urait, mint a holtak félelmetes bíráját, de ez talán mindegyis.




A Yama Camera az emberi koponyán kívül a következőkből áll: aluminium, titán, réz, bronz, acél, ezüst, arany, higany, türkiz, 4 zafír, 3 rubin (Yama homlokán egy 5000 dolláros darab figyel...), 9 opál, homok, vér...



Káli 21. századi interpretációja, ahogy azt Belger elképzelte, és ahogyan azt Yama látta. (Yama koponyája két különálló kamerát rejt, azaz háromdimenzióban "lát", így a vele készített képek ilyen "kettősek".)